Sparherd vagy sparhelt

 2009.07.03. 15:29

Nos, jelentem, élek még, és ismételten felveszem az ízes magyar nyelv blogom eleresztett fonalát. Nem is nagyon vesztegetném a szót másra, mint a címben találhatóra, azaz a sparherdre.

Ez egy rendkívül kis tetszetős darab, a sezlony után a másik kedvenc szavam. Persze tudom én, hogy az sezlon, de mégiscsak szebb így kiejtve, éreztessük bátran másokkal is, hogy nyelvünket teljes magabiztossággal vagyunk képesek használni. Meglepő módon így is mindenki érteni fogja, hogy mire gondolunk.

Visszakanyarodva az eredeti szavunkhoz, jómagam kétlem, hogy a sparhelt formáját bárki is használná, bár a szótárakban jellemzően ezt a formáját lelhetjük fel. Azoknak, akik körmük szakadtáig ragaszkodnak az utóbbi alak használatához, azoknak javaslom, hogy próbálják meg kiejteni.

Címkék: sparherd sparhelt

A bejegyzés trackback címe:

https://izesmagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr481224657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2009.07.27. 20:12:31

Jelentem, én használom. Úgyhogy tévedtél. :-)

JetiWarez 2009.10.06. 08:31:42

Én is Sparhelt-ként ismerem és használom. Most hallottam először a Sparherd változatát. Nekem elég sután hangzik...

Stefun626 2009.10.21. 10:03:14

Elvileg a sparherdnek lenne értelme, mint "spórólós tűzhely".

delejezoe 2012.11.07. 20:39:12

Hát, ja. Én is németajkú ősökkel rendelkezem, és én is sparheltnek ismerem.

a csaszi 2013.07.19. 13:46:16

Griaß di! Jelentem az osztrák-magyar határ mellől, de innen is inkább a burgenlandi oldalról, biza ha én egy itteni krobótnak, vagy osztráknak azt mondom, hogy Sparherd, azt érti. Meg tudja, is mert a legtöbb helyen még be is van építve, illetve a fűtési rendszerre is rá van kötve a modernebb fajtája. 300-1500 Euróig a Windhager a mai napig forgalmaz Küchenherd-et, illetve Holzherdet. Tájnevén Sparherd-et.
Habe Die Ehre! a csaszi voltam Pörgölényből.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.12.10. 08:14:57

Én egyik formában se használom de egy cikkben épp sparherdről olvastam és kiugrott a szemem, mert csak sparheltről hallottam eddig. Nagyanyám használta a szót.

eßemfaßom meg áll 2015.04.22. 13:52:18

+1 a soha nem hallottam a "herd" végződést, mifelénk sparhelt

és a google is velünk can:

spagherd:20ezer találat
sparhelt: 120ezer találat és a gyártők is jellemzően az utóbbi változatot használják

dzsugasvili 2016.01.03. 19:41:29

Miután a gyerekek is sejpíteni szoktak, nem pedig fordítva, tehát nem rovagolnak és Róránt nevet se hallottam még, így aztán nem értem ezt a sparherd marhaságot.

HitetlenTamaska 2016.05.19. 10:56:32

Nyilvanvalo, hogy a Sparherd a korrekt, az eszkozt nyelvileg leiro kifelyezes.
Tovabba a huncut nem kedveskedo velemeny a kutya picsajabol (Hundsfotze -> Hundsfut -> huncut ) - azaz az ordogtol nemzett - gazemberre. ( lasd kutyateremtette)
süti beállítások módosítása